Miljø og samfunnsansvar

FRA MELISSA POTTER, ADMINISTRERENDE DIREKTØR I CLARKS:

“En ansvarlig forretning er en god forretning – og vice versa”. Derfor er det viktig for oss å opptre ansvarsfullt. Dette understrekes av Clarks-familiens filosofi og dens grunnleggende verdier; en iboende vilje til å gjøre det rette for forbrukere, aksjonærer, ansatte og samfunnet.

Clarks «Opptre ansvarsfullt»-program spiller en viktig rolle i vårt daglige arbeid. Det hjelper oss med å administrere våre ansvarsområder, redusere vår innvirkning overfor - og samtidig leve opp til våre interessenters forventninger. Ikke bare i eget land, men i alle fire hjørner av verden. Det er en del av fundamentene i vår virksomhet, som sørger for at vi beveger oss framover som et vellykket verdensomspennende selskap.

Vi vet at vi alltid kan utrette mer og setter derfor pris på dine tilbakemeldinger. Takk for at du sender dine kommentarer til oss via csr@clarks.com».

Melissa Potter, Chief Executive.



OM OSS

Clarks er verdens nummer én i segmentet hverdagssko - et globalt selskap som designer, utvikler, produserer og selger mer enn 55 millioner par sko hvert år.

Vi har vokst enormt siden Cyrus og James Clark begynte å lage saueskinnstøfler i 1825. Men de prinsippene som har gjort Clarks til en anerkjent internasjonal merkevare, er fortsatt de samme for selskapet. Akkurat slik hjemmet vårt er det. Hovedkvarteret er fremdeles i Street i Somerset. Nå, derimot, strekker vårt virke seg langt utover hovedkvarteret i Vest-England, med butikker over hele Storbritannia, Amerika, Europa og Asia; kontorer i land som Storbritannia, USA, Kina, Japan og Polen, samt distribusjonssentre i USA og Storbritannia.

I tillegg til vår daglige virke, har vi også:
• Franchise-butikker - som drives av tredjeparter under Clarks
• Engros-aktiviteter – vi selger våre produkter via andre forhandlere
• Joint Venture-samarbeid i India
• Forsyningskjeder - drives av tredjeparter, produserer og leverer våre produkter over hele verden


Vårt ansvar bevisst

Gjennom å være en global merkevare i stor skala, med et mangfold av internasjonale oppgaver og transaksjoner, står Clarks hver dag overfor et bredt spekter av sosiale, miljømessige og etiske utfordringer. For å forsikre oss om at vi gjør en prioritert innsats på de mest betydningsfulle områdene av vårt virke, setter vi oss godt inn i og analyserer de oppgavene virksomheten har, slik at vi kan ta hensyn til det som er viktig for våre ansatte, våre kunder, våre aksjonærer og andre i prosessen. Deretter utvikler vi spesielle programmer som gjør at vi kan følge opp innsatsen på disse prioriterte områdene.

Her kan du finne ut mer om vår tilnærming til “Opptre ansvarlig”-programmet.


Tiltak

Driften av våre butikker, kontorer og distribusjonssentre har en innvirkning på miljøet. Vi er vårt ansvar bevisst og sørger for å administrere og redusere den negative miljøpåvirkningen så mye som mulig- For tiden, fokuserer vi spesielt på vårt energiforbruk og hvordan vi er med på å påvirke klimaendringene. Derfor kutter vi stadig ned på mengden avfall som vi produserer og sender til søppelfyllinger.

Energi og klimaendringer

Å møte klimaendringene er en global utfordring. Clarks har et ansvar for å være en bidragsyter i miljøspørsmål. Målet vårt er å redusere de påvirkningene vi har på klimaendringene ved å gjøre vår drift mer energieffektiv. Dette er noen av Clarks viktige tiltak:

• Å sørge for at våre utsalgssteder er mest mulig energieffektive; ved hjelp av lavenergi-belysning og høyeffektivt oppvarmings- og kjølingsutstyr.

• Å redusere energiforbruket i vår HQ-bygning i Street, Somerset gjennom et kontinuerlig program for forbedringer i bygningen.

• Å kjøpe inn elektrisitet generert av fornybare kilder og, der det er mulig i Storbritannia, fra selskaper som tilbyr kombinert varme- og strømtilførsel (såkalte CHP).

• Å bruke vår beste klimakunnskap for å lede utviklingen av vårt nye distribusjonssenter i USA, som blir utformet og bygget for å møte kravene fra en såkalt Gull-sertifisering fra Rådet for Ledelse i Energi og Miljødesign (Eng. LEED)

• Å bruke riktig innstilling på belysning og utstyr på de britiske distribusjonssentrene for å redusere energiforbruket



Vi er alltid på utkikk etter måter å redusere mengden og påvirkningen av avfallet som vi produserer. Våre tiltak omfatter:

• Å sørge for at vi har de beste løsningene på stedet, for eksempel resirkuleringskasser, slik at alt avfall kan sorteres og dermed leveres på rett sted.

• Å oppmuntre de ansatte til å redusere mengden avfall og å sørge for gjenvinning der det er mulig.

• Å bruk alternativer til deponi, dersom resirkulering er ikke et mulig alternativ, for eksempel forbrenning for energigjenvinning.

Miljøtilpasning
Vi forplikter oss til å tilpasse oss de relevante miljølovene og å jobbe hardt for å sikre at vi opererer i samsvar med lovene uansett hvor vi holder til.


Bærekraftig

Vi er lidenskapelig opptatt av å holde våre kunder fornøyde med en kombinasjon av stil og substans. Vi er opptatt av å levere disse kvalitetene på en effektiv og miljøvennlig måte. Administrasjonen av disse miljøtiltakene er en del av vår daglige jobb og vi har forskjellige tiltak for å redusere miljøforurensningen så mye som mulig.

Finne råmaterialer
Det begynte for nesten 200 år siden med saueskinnsfeller og i dag er dyreskinn fremdeles en av våre viktigste råstoffer. Prosessen med å lage skinnfeller – og fargingen - kan ha negativ innvirkning på miljøet. Clarks arbeider kontinuerlig for å redusere miljøgiftene.

Vi har lært at vi ikke kan drive endre fargeprosessene uavhengig av bransjen, derfor har vi har slått oss sammen med «Skinnarbeidsgruppen» (Leather Working Group, heretter LWG), en organisasjon som består av ulike merkevarer, leverandører, produsenter, miljøforkjempere og andre interessenter under mottoet 'Bedre Miljøforvaltning'.

Ved å slå sammen vår kunnskap og ekspertise, bidrar LWG-medlemmer til å forbedre skinnbransjen ved å sette miljømessige prioriteringer på agendaen; bygge bevissthet rundt gode tiltak og gi veiledning til kontinuerlig forbedring i administrasjon av miljøvennlige tiltak.

Bruk av kjemikalier
Vi har et nært samarbeid med våre leverandører for å minimere bruk av potensielt farlige kjemikalier, uansett hvor i produksjonslinjen det gjelder. Vi tar regelmessig tester for å forsikre oss om at produktene tilfredsstiller kravene om begrenset innhold av giftige stoffer. Målet vårt er å sikre at nivåene av farlige kjemikalier som finnes i våre produkter, til enhver tid ligger under minimumsnivået som er påkrevet av forbrukerråd og lovgivning rundt om i verden.





Produktemballasje
Vår skoeske er et flott eksempel på vårt engasjement for å forbedre bærekraften på emballasjen. Før inneholdt våre standard skoesker rundt 75 % resirkulert materiale, nå består de av 95% resirkulert materiale. Vi stopper ikke der! For tiden ser vi etter måter å redusere mengden emballasje på, samt å forbedre resirkuleringen og det resirkulerte innholdet i all emballasje knyttet til våre produkter.


Samfunn

Gjennom vår rolle som global merkevare, berører vi livene til millioner av mennesker rundt om i verden. Derfor er det viktig for oss å bidra i de samfunnene vi er en del av. Én måte vi bidrar på, er ved å støtte veldedige organisasjoner og tiltak som gjør det mulig for mennesker å leve sunne og gode liv..

Våre veldedighetspartnere

Global veldedighetspartner: Miraclefeet
Miraclefeet arbeider for å gi barn i utviklingsland tilgang til rimelig og effektiv behandling for klumpføtter, en medfødt defekt som rammer rundt 1 av hvert 750 barn rundt om i verden. Å være klumpfot innebærer at den ene foten eller begge føttene er snudd innover og bakover, og dermed gjør det vanskelig eller umulig for personen å gå. Ubehandlet er det en av de vanligste årsakene til fysiske funksjonshemninger.

Vi startet samarbeidet med Miraclefeet i 2012, ved å gi økonomisk støtte til klinikker i Maharashtra-regionen i India. Men dette handler jo ikke bare om å gi penger. Derfor bruker vi vår ekspertise innen utvikling av fottøy som et bidrag i arbeidet med å finne behandlingsmetoder mot klumpfot. Å sette skinner på klumpføtter er en viktig del av behandlingen. Vårt produktutviklingsteam har samarbeidet med Miraclefeet og Stanford-universitetet for å utvikle en rimelig og komfortabel skinne til bruk i utviklingsland.

I regnskapsåret 2012/13, donerte vi rundt NOK 470.000,- (rundt £ 46,000) til Miraclefeet. Det er nok til å behandle mer enn 280 barn. Dette inkluderte en donasjon på 10 kroner (£1) for hver respons vi fikk til vår medarbeiderundersøkelse i 2012, som til sammen utgjorde NOK 104.000,- (mer enn £10.000 ).

Storbritannia og Irlands veldedighetspartner: UNICEF
Vi er stolte over å være UNICEFs partner på Shoe Biz-kampanjen som nå har vart i mange år. Siden 2008, har Clarks-ansatte og kunder donert brukte sko til gjenbruksmarked, for å gi barn over hele verden en mulighet til skolegang. Med fortjenesten fra gjenbrukssalget av de donerte skoene, har vi samlet inn mer enn 5 millioner NOK (£560.000) siden 2008, og bidratt til å forandre livene til noen av verdens mest utsatte barn.

USAs veldedighetspartner: Triangle Inc.
Triangle Inc. hjelper personer med funksjonshemninger til å leve et mer uavhengig liv, gjennom ulike tjenester som et «Fra-skole-til-karriere-program» for unge voksne med funksjonshemming, personalopplæring og planleggingstjenester, et TV-show kalt Ablevision, samt en medisinsk produksjonsenhet.

Da organisasjonen ble grunnlagt i 1971, hjalp de bare en håndfull enkeltpersoner gjennom sitt program. I dag støtter de over 3.000 personer i New England sør i USA. Veldedighetsorganisasjonens hovedkontor er i nærheten av vårt regionale kontor i Newton, i utkanten av Boston. Det er fint for oss å kunne støtte Triangle og på den måten gi noe tilbake i et samfunn der vi har en betydelig tilstedeværelse.

Vi støtter Triangle Inc. på ulike måter; blant annet ved å selge rabattkuponger i julehøytiden til forbrukere i butikker over hele USA. Bare i 2012 brakte det inn over 5.6 millioner kroner (£550.000 ).




Soul of Africa
Med mottoet «Hjelp via handel», underviser Soul of Africa i skomaker-yrket og gir dermed bærekraftige sysselsettingsmuligheter for arbeidere i flere land i Afrika.

Ved å kjøpe sko produsert av Soul of Africa og deretter selge dem i våre butikker, bidrar vi til å generere midler til Soul of Africa-fondet. Fondet tar sikte på å hjelpe foreldreløse og utsatte barn, hovedsakelig de som berørt av AIDS-pandemi, ved å gi dem et bedre liv. Hver gang vi selger et par sko fra Soul of Africa fra en britisk butikk, legger vi til et ekstra bidrag for å støtte Fondets prosjekter. Vi har bidratt med mer enn 4 millioner NOK (£390.000) siden 2005.

De ansattes fond
Vi oppfordrer alle våre ansatte til å bidra med pengegaver til saker de tror på. Vi er stolte av det bidraget de gir til samfunnet. Arrangementene spenner fra bakgårdssalg til aktivitetsdager, fra gå-, kjøre eller sykkelturer, selge kaker til å la barten gro. Gjennom tidene har våre ansatte bidratt med store summer til inntekt for noen veldig gode saker, inkludert «Children in Need» (trengende barn), Comic Relief, og mange lokale, veldedige samfunnsprosjekter.


Våre ansatte

Våre ansatte hjelper oss å være verdens nummer én innen hverdagssko. Det er grunnen til at omsorg for våre folk er høyt prioritert. Vi ønsker at hver enkelt person som arbeider i Clarks skal være motivert for- og stolt av arbeidet sitt og bli anerkjent for sin innsats.

Å utvikle lederskap
Vi liker å anerkjenne de individuelle talenter som våre ansatte bringer bedriften. Ved å støtte og motivere våre ansatte, vil Clarks oppnå vekst og suksess.

Muligheter for å lære og å utvikle seg, er sentrale for hvordan vi jobber. Vår globale læringsplattform, «Le@rn Clarks», gir ansatte tilgang til de verktøyene de trenger for å fortsette å utvikle sine ferdigheter. Ved å bruke en kombinasjon av læring-på-jobben og egne utviklingsinitiativ, samt formell og strukturert opplæring, blir våre folk oppfordret til alltid å yte sitt beste.

Engasjement for våre folk
Vi er interessert i tilbakemeldinger fra alle våre ansatte. For å forstå hva vi gjør bra og hva vi kan forbedre, gjennomfører vi regelmessig «ansatte-undersøkelser» med våre folk rundt om i verden. I 2012 var det flere enn 10.000 ansatte som tok oppfordringen med å fortelle oss hva de mener om arbeidet i Clarks. Det ga oss god innsikt i deres arbeidsliv.

For å følge opp funnene fra undersøkelsen, fokuserer vi på hvordan vi kommuniserer innad i bedriften, og bygger interne nettverk som gjør det enklere for kollegaer å kontakte hverandre og dele ideer. Vi arbeider også med å sikre at alle ansatte har en stemme og er i stand til å dele sine ideer og meninger, og på den måten kan bidra til positiv påvirkning av bedriftens avgjørelser. Dermed står vi bedre rustet til å administrere og utføre endringer gjennom vår kontinuerlige utvikling.




Lever opp til våre verdier
Vår regel for forretningsetikk lyder: «Leve opp til våre verdier» og legger føring på våre ansatte i forhold til hvilke etiske standarder vi forventer at de følger opp. Regelen oppfordrer alle våre ansatte til integritet gjennom å følge de etiske retningslinjene og ta avgjørelser som er i tråd med våre verdier og prinsipper.

Ansatte i samfunnet
Det er viktig for oss at vi gir noe tilbake til lokalsamfunnet der vi arbeider. Derfor oppfordrer vi våre ansatte til å samle penger for saker som de tror på. For mer informasjon om de ansattes tiltak, klikk her.


Leverandører

Vi er genuint opptatt av våre egne ansattes velferd, samt våre leverandørers ansatte. De fleste av design- og produktutviklingsprosesser finner sted sentralt i Clarks-selskapet, men all produksjon settes ut. Vi mener det er vårt ansvar å forstå og følge opp velferds- og arbeidsvilkårene hos de som lager våre produkter. Dette gjør vi ved å ha tilsyn ved våre leverandørfabrikker.

Den informasjonen vi samler inn via våre tilsyn, bidrar til våre kjøpsbeslutninger og hjelper oss å sikre at den høye standarden vi forventer at våre produkter skal ha, reflekterer at de er laget i et godt miljø.

Vårt leverandørtilsynsprogram
Vårt tilsynsprogram dekker for tiden fabrikkene som står for det meste av Clarks sko-produksjon på forskjellige steder rundt i verden. Det inkluderer oppfølging av sosiale-, arbeids-, helse- og sikkerhetsstandarder. De fleste av våre sko er produsert i Kina, Vietnam, Kambodsja og India.

Tilsyn er gjennomført mot Clarks arbeidsregler og setter standarder som vi forventer at leverandører og produksjonsenheter følger. Arbeidsregelverket krever samsvar mellom alle juridiske krav og bygger på hovedprinsippene fra FNs konvensjoner i «International Labor Organization (ILO)».

Standard arbeidsbetingelser som er definert i Arbeidsreglene, dekker følgende områder:

• Styringssamarbeid

• Barnearbeid

• Ansattes arbeidsforhold

• Rettferdig behandling

• Tvunget arbeid

• Fri organisering

• Lønn

• Arbeidstimer

• Helse og sikkerhet

• Miljø

• Ekstra-avtaler og hjemmearbeid

• Etisk handel



Alle leverandører må signere en kopi av Clarks Arbeidsreglement for å bekrefte at de har lest og forstått den. Å følge dette reglementet er en del av handelsbetingelsene for produkter som Clarks kjøper.

Administrasjon av regelovertredelse
Vi har tro på at langsiktige relasjoner med leverandører er mest nyttige - både for oss og for de folkene som lager våre produkter. Vi forplikter oss til å samarbeide med våre leverandører på en slik måte at vi kan identifisere og gjøre eventuelle forbedringer i arbeidsforholdene.

I tilfeller der reglementet ikke overholdes, arbeider vi med fabrikkene for å utvikle en plan for korrigering (CAP= Corrective Action Plan), ved å finne roten til problemet og deretter presenterer en trinnvis plan for utbedring. Fremdrift av planen følges opp ved besøk til fabrikken. Der hvor det er kontinuerlige brudd på reglementet og ingen tegn eller vilje til korrigerende tiltak, blir oppsigelse av samarbeidsforholdet siste utvei.

Leverandørstøtte og -utvikling
Utover vårt tilsynsprogram, har vi som mål å støtte våre leverandører og fabrikker med forbedringer i arbeidsforholdene. Dette omfatter uformelle og formelle opplæringstiltak hos enkeltstående fabrikker og hos alle leverandører, og inkluderer kurs om helse, miljø og sikkerhet for deltakere fra fabrikkene i Kina, Vietnam, Kambodsja og India.

For mer informasjon om vårt tilsynsprogram, eller andre aspekter ved vårt «Opptre ansvarlig»-program, vennligst ta kontakt med csr@clarks.com