Les den innholdsrike historien om Clarks:

Se film om Clarks-historien: (3:27 min.)

Det hele startet...

...med et lite øyeblikk av inspirasjon. Året var 1825 og i landsbyen Somerset Street var James Clark travel opptatt med arbeidet på garveriet, eid av broren Cyrus. Der, mellom saueskinnsfeller og skinnrester som hopet seg opp, fikk James ideen: Tøfler! Resten, som de sier, er historie. Noen sømmer og noen år senere, ble saueskinnstøffelen født.

Det var den aller første Clarks-skoen og det første kapittelet i en usedvanlig historie som fortsetter å skrives i våre dager. I tiårene som har fulgt den unge herr Clarks lyse øyeblikk, har Clarks-skoene gjennomgått sosiale, politiske og økonomiske endringer.

Moter og trender har kommet og gått og kommet igjen; alt fra «court shoes» og «winklepickers» til kilehæler, sandaler og joggesko. De har slått takten til sangstjerner, rockere, Brit-popere og hip-hopere. De har gått, marsjert, spasert og slentret gjennom en stadig skiftende verden.

«Føttene våre» har imidlertid stått gått plantet i Street, der Clarks startet. Det er her hjertet av bedriften ligger. Og hjertet legger vi i hvert eneste skopar, gjennom å produsere stilig skotøy som beskytter og tar vare på våre kunders føtter.


1825 til 1899

Storbritannia var kanskje på sitt aller flotteste på 1800-tallet. Dronning Victoria satt på tronen fra 1837 til litt over i et nytt århundre og styrte gjennom en tid med fenomenal økonomisk-, kolonial- og industriell vekst. Og mens Charles Dickens grep nasjonen med sine fortellerevner, fikk ingeniør Isambard Kingdom Brunel fart på sakene med sine usedvanlige tunneler, broer, toglinjer og dampskip.

For Cyrus og James Clark blomstret bedriften. Deres saueskinntøffel, kalt «Brown Petersburg», ble en enorm suksess. I løpet av noen få år hadde tøffelen med sin unike design varmet føtter over det ganske land og innen 1842 solgte de gjennomsnittlig 1000 par per måned.

«Brown Petersburg» ble håndlaget i Street. Det fantes ingen fabrikker, så brødrene – som nå forhandlet under navnet C&J Clarks Limited – var avhengig av hjemmene i Somerset for å imøtekomme den økende etterspørselen. Arbeiderne hentet skinn på garveriet, sammen med mønsteret, tok det hele med seg hjem og sydde tøfler. Produksjonen var ofte en familiegeskjeft; alle gjorde sin del kutting, hulling og sying. Så, hver fredag, ble alle de ferdige tøffelparene tatt med til Cyres og James og byttet med lønn.

Dette systemet fungerte bra i mange år. Det gode folk i Street var fornøyde med sitt arbeid og bedriften vokste. Faktisk var forretningene så jevne at Clark-brødrene mottok to priser på Den Store Utstillingen (Great Exhibition) i 1851, et arrangementet som ble organisert av Prins Albert for å vise frem vellykkede prosjekter i britisk industri.
I motvind og medvind

Så, i 1863, kom katastrofen. Nesten over natten, ble bedriften rammet av en slående nedgang og Clarks fikk behov for hjelp. Som Quakere gjennom et helt liv, kontaktet de Quaker-samfunnet for å be om finansiell støtte og de klarte å sikre seg et lån. Et lån som kom med visse betingelser: James og Cyrus måtte trekke seg tilbake og la William – James’ yngste sønn ta over styringen.

Det skulle bli nok et vendepunkt i suksesshistorien. William var litt av en visjonær type og moderniserte produksjonsprosessen ved å starte fabrikksystemet og investere i Singer symaskiner – en banebrytende teknologi på den tiden. Under hans oppvakte vesen, fikk C&J Clark Limited ny giv. Lånet ble i sin helhet tilbakebetalt og selskapet fortsatte å vokse gjennom nyvinninger som «Hygienic range» som ble lansert i 1883. Det var tidenes første sko som ble laget til å passe fotens form; en nyvinning da, som fortsatt er grunnpilaren i Clarks gode navn og rykte.

Samtidig med å utvikle den kommersielle siden av selskapet, utviste William stor lojalitet overfor sine Quaker-røtter. Han investerte i samfunnet, tok seg godt av sine arbeidere og sørget for å gi dem et hjem. Mange av disse husene finnes fremdeles i Street i dag.

1900 til 1946

Spre budskapet

Det som ble startet i det 19. århundrets siste dager, ble videreført i det nye millenniet med stor lidenskap. Stikkordene for perioden var forskning og teknologi. Nyvinningene ble introdusert på rekke og rad og omfattet alt fra telefonen og glidelåsen, til samlebånd for bilindustrien. Masseproduksjon og rimeligere alternativer til tekstiler, slik som silke, gjorde at folk ikke bare ble mer og mer interessert i mote og trender, men det innebar også at de endelig kunne ta seg råd til å skjemme seg bort.

Clarks fortsatte å vokse, nå med John, Roger og Alice ved roret. Fra selskapets utvikling gjennom den tilknappede viktorianske tidsepoke, utgjorde kvinnene nå en betydningsfull ny kundegruppe. Den kvinnelige ankelen ble plutselig vist frem og sko som best fremhevet dem ble «et must» for den elegante kvinnen på den tiden. C&J Clark var glade for å kunne bidra.
Med flere og flere produkter å promotere, begynte Clarks nå å annonsere. Selskapets første annonse stod på trykk i pressen i 1936. Samme år åpnet selskapet egne butikker som ble kalt «Peter Lord», noe som forble navnet på butikkene i alle hovedgater frem til starten av 1990-årene. På denne tiden lanserte Clarks også et utvalg av brede lester for barneskoene, og, ikke minst, den aller første Clarks «fotmåler» - to nyvinninger som ble uvurderlige i omsorgen for voksende føtter.

Før 1900-åra nådde midtveis, hadde verden vært igjennom to grusomme kriger. Britisk industri engasjerte seg for å gjøre sin del i krigens tjeneste og under den 2. Verdenskrig ble Clarks fabrikk brukt til å produsere torpedoer. På hjemmefronten førte imidlertid den globale konflikten til alle former for mangler; få råvarer testet oppfinnsomheten blant produsentene som var fast bestemt på å finne løsninger for å dekke folks daglige behov. Clarks, for eksempel, produserte en unik, hengslet tresåle, slik at folket kunne få sko, til tross for at det var vanskelig å få tak i skinn.

1947 til 1990

Da verden kom seg ut av krigens mørke dager, fulgte fire tiår med endringer langt utover det mange kunne ha forestilt seg, selv ikke i sine villeste drømmer. Det som startet med babyboom, rock’n’roll, tenåringer, TV og Sputniks ferd ut i verdensrommet, endte med mobiltelefonen, musikkvideoer, Live Aid og en generasjon besatt av kropp og treningsstudioer.

1940-åra innledet en periode med rask vekst for C&J Clark. Arbeidsstyrken ved Street var ikke lenger stor nok til å møte dagens etterspørsel, så under ledelse av styreformannen Bancroft Clark, åpnet selskapet 15 nye fabrikker i nabobyer og i storbyene. Nye butikker og varehus ble også åpnet, deriblant Clarks første store flaggskip-butikk i Regent Street i London i 1957.

I tiårene som fulgte, gjorde vekst både på hjemme- og utemarkedet, i tillegg til økt produksjon og introduksjon av nye materialer slik som polyurethane, samt varemerke-teknologien «Active Air», at Clarks ble verdens mest kjente navn innen skotøy. Clarks innovative modeller gjorde også sitt. Desert Boot (ørkenstøvelen), for eksempel, Nathan Clarks gode ide, debuterte på markedet i 1950 og fanget oppmerksomheten til millioner og er fortsatt et globalt ikon den dag i dag.

1991 til 2015



Slik 90-tallet brutalt brakte oss nyvinninger, fortsatte datamaskin-revolusjonen, som startet to tiår tidligere med oppfinnelsen av mikroprosessoren, å forvandle arbeid og lek. Noe den fortsatt gjør, med internett, opp- og nedlastning, samt e-post som er blitt hverdagskost for de fleste.

På slutten av 1990-åra stod Clarks overfor noen vanskelige avgjørelser. Betydelige endringer i verdenshandelen innebar at selskapet ikke lenger forble konkurransedyktig gjennom produksjon i Storbritannia. Motvillig ble produksjonen flyttet til kontinentet. Det startet i liten skala i Portugal. Det viste seg å være utilstrekkelig. Til slutt, hadde selskapet ikke noe annet valg enn å stenge britiske fabrikker og flytte hele produksjonsprosessen utenlands.

Det ble et skifte i produksjonssteder, men Clarks høye produktstandard forble den samme og er det fortsatt i dag. Utenlandske og moderne fabrikker, mange av dem spesielt bygget for Clarks, ledes av uavhengige eller Clarks egne utenlands-team og har som formål å oppfordre til riktige arbeidsforhold og påse at betingelsene overholdes.
Beslutningen med å flytte produksjonen utenlands ble ikke fattet med letthet. Likevel har Clarks klart å gjenvinne sin suksessfulle posisjon fra de gode gamle dager, blant annet gjennom et kontinuerlig engasjement for å opprettholde kvalitet. I tillegg har en ny profil og ny markedsføring hjulpet selskapet med å gjenfinne sin gode posisjon i markedet.

Framtida
Vi er glade for å kunne si at bedriften fortsatt lever i beste velgående. Ny teknologi, det aller nyeste av utstyr og vår kjærlighet til sko, gjør at vi ikke bare er Storbritannias største skomerke; med en kontinuerlig vekst i Nord-Amerika, Vest- og Øst-Europa, India og Kina, er Clarks i dag verdens mest solgte skomerke utenom løpeskomerker.

Vi har nådd langt siden starten med Cyrus og James Clark og tøffelen «Brown Petersburg». Deres lidenskap og visjoner lever videre i dagens produksjon og vi følger, bokstavelig talt, i deres fotspor.


The Clarks Archive

Arv representerer en viktig del av merket Clarks. Selskapets enorme arkiv som spenner over seks generasjoner i familiebedriften beviser nettopp dette. Arkivet, som nå er under beskyttelse av fondet «Alfred Gillett Charitable Trust», ivaretar et variert utvalg av gjenstander og papirer som fortsatt er en rik kilde til ideer og inspirasjon for ulike enheter i selskapet. Arkivet er samtidig en ressurs for utenforstående eller private som er interessert i virksomhetens økonomiske, genealogiske, lokale, religiøse eller sosiale historie.

De forretningsrelaterte samlingene inneholder et velde av annonser, filmer, regnskapsrapporter, fotografier, originale dokumenter, salgsmateriale og trykte medier som tilhører Clarks og samarbeidspartnere. Dokumentarkivet om Clark-familien består av album, dagbøker, brev og testamenter, mens arkivet som et hele består av drakter, tegninger, møbler, kart, malerier og planer som dokumenterer lokal, sivil og sosial utvikling. Religiøse bøker, brev og notater relatert til Quaker-bevegelsen er også tilgjengelig. Industrirelaterte objekter inkluderer blant annet både skomaskin- og skosamlinger.
Tilgjengelighet

Selv om noen av samlingene er lukket, så er dokumenter i arkivet like tilgjengelig for selskapets interne, så vel som for eksterne forskere. Referanse fasiliteter er tilgjengelige, med samling detaljer og besøke arrangementene bekreftet av forespørsel og avtale


For ytterligere informasjon, kontakt vår arkivar:
Charlotte Berry, Archivist Alfred Gillet Trust,
Box 1, 40 High Street, Somerset, BA16 0EQ
Tel: +45 1458 842557
E-post:archives@clarks.com